Egenberedskap - er du forberedt?

Uforutsette hendelser, ulykker og utfordringer som langvarig strømbrudd eller isolasjon på grunn av ekstremvær, kan på kort tid snu opp ned på hverdagen vår. Spørsmålet du som innbygger må stille deg er i hvor stor grad du er forberedt på å takle uforutsette hendelser?

Selv om kommunen har et overordnet og lovfestet ansvar for innbyggernes sikkerhet, er det mye man også må og bør ta ansvar for selv. Det vil være situasjoner der strømmen kan bli borte, det kan bli kaldt, telefonen din kan slutte å virke, og måten vi lever på kan plutselig bli helt annerledes.

Kanskje vil du ikke kunne få hjelp så fort som du måtte ønske, og da må du kunne ta vare på deg selv og dine noen dager. Direktoratet for samfunnssikkerhet og beredskap (DSB) oppfordrer alle til å ha et reservelager av det man er aller mest avhengig av – både mat, vann og varmekilder.

DSB anbefaler at alle har dette i hjemmet som beredskapslager:

• 9 liter vann pr person
  • To pakker knekkebrød pr person
  • En pakke havregryn pr person
  • Tre bokser middagshermetikk eller tre poser tørrmat pr person
  • Tre bokser pålegg med lang holdbarhetstid pr person
  • Noen poser tørket frukt eller nøtter, kjeks og sjokolade
  • Medisiner du er avhengig av
  • Ved-, gass- eller parafinovn til oppvarming
  • Grill eller kokeapparat som går på gass
  • Stearinlys, lommelykt med batterier, parafinlampe
  • Fyrstikker og lighter
  • Varme klær, pledd og sovepose
  • Førstehjelpspakke
  • Batteridrevet DAB-radio
  • Batterilader, batteribank og mobillader i bilen
  • Våtservietter og desinfeksjonsmiddel
  • Tørke-/toalettpapir
  • Litt kontanter
  • Ekstra drivstoff og ved/gass/parafin
  • Rødsprit til oppvarming og matlaging
  • Jodtabletter (til bruk ved atomhendelser)

Les brosjyren "Du er en del av Norges beredskap - råd om egenberedskap" digitalt i pdf-format på norsk eller engelsk.

Les mer om hvordan du kan være bedre forberedt: http://www.sikkerhverdag.no/din-beredskap/

Hva du bør gjøre ved tordenvær

Ta gjerne kontakt med kommunen hvis du har spørsmål om egenberedskap og hvordan du kan være best mulig forberedt.