Hilsen fra ordfører Inger Løite

Kjære sambygdinger

Hverdagen har endret seg for oss alle de siste dagene og de fleste har forstått at vi nå må ta ansvar, vise hensyn og ta vare på hverandre. Det er viktig at alle søker informasjon og respekterer de retningslinjer som gjelder.

Kommunen har oppdatert informasjon både på hjemmesida og på Facebook. Status i dag, tirsdag, er at vi ikke har noen som er smittet i Gjerstad.

Vi har som kjent innført en del restriksjoner i tråd med nasjonale retningslinjer. Blant annet betyr det at Gjerstad omsorgssenter er stengt for besøkende. Vi klarer heldigvis å opprettholde gode helse- og omsorgstjenester til alle som trenger det.

Skolen klarer også å gjennomføre undervisningen digitalt og har kontakt med elevene jevnlig. Både skole  og barnehage har et tilbud til barn som har foreldre i samfunnskritiske jobber eller som av andre grunner må gis et tilbud når skole og barnehage er stengt.

Kommunehuset er stengt for publikum, men ansatte er tilgjengelig på e-post og telefon.

Det er et faktum at for mange næringsdrivende kan dette få store og alvorlige konsekvenser og det er utrolig trist og vanskelig å håndtere. Det er dessverre få virkemidler vi har lokalt men håper at de nasjonale virkemidlene vil være til hjelp og at det etterhvert blir satt inn flere virkemidler også regionalt. Kommunen skal så langt det lar seg gjøre være behjelpelig.

Mange blir dessverre permittert som følge av denne krisen og NAV vil følge dem opp på en god måte.

Noen mener kanskje at man fortsatt kan invitere til sosiale lag med venner og familie. Min anbefaling er å begrense dette i størst mulig grad og det er også i tråd med råd fra kommunelegen. Spar de sosiale sammenkomstene til bedre tider.

Pass også på at barn og ungdom får den nødvendige informasjon om hvilke forholdsregler som gjelder, det er for eksempel ikke akseptabelt at butikker brukes som oppholdsplass selv om de unge nå opplever en litt kjedelig hverdag.

Til slutt vil jeg si tusen takk til alle dere som står på for å holde kommunen i drift i denne krevende tida, spesielt til dere i helse- og omsorgssektoren som har det ekstra krevende. Takk til lærere og andre ansatte i skolen og barnehagen, takk til renholdere og takk til alle andre som gjør en viktig jobb.

Vi vil antakelig få behov for ekstrahjelp innenfor flere områder etterhvert og vi er takknemlig for at flere har meldt seg til tjeneste, både helsepersonell og andre.

Vær forsiktig, nyt det fine været og ta vare på hverandre!

Med vennlig hilsen Inger