Kommunestyret inngår egen lederavtale med kommunedirektøren, som gjennomgås i ledersamtale i formannskapsmøte årlig.
Kommunedirektøren er:
- øverste administrative og faglige leder (formelt ansvar) for den samlede administrasjon og tjenesteproduksjon i Gjerstad kommune
- ansvarlig for en effektiv organisasjon med et godt arbeidsmiljø (organisasjonsansvar)
- ansvarlig for å få utført de arbeidsoppgavene kommunen har, slik de fremgår av kommunens planer og styringsdokumenter (resultatansvar)
- ansvarlig for en effektiv bruk og forvaltning av tildelte økonomiske ressurser i henhold til budsjett og økonomireglementer (økonomiansvar)
- ansvarlig for en bruker- og serviceorientert utvikling av kommunens tjenester(utviklingsansvar)
Kommunedirektørens ledergruppe:
Kommunedirektørens ledergruppe består i tillegg til kommunedirektør av økonomisjef og kommunens enhetsledere. Kommunedirektørens ledergruppe utgjør kommunens strategiske ledelse. Det er viktig og nødvendig at hele organisasjonen tenker og handler helhetlig i tillegg til hver sine definerte fagansvar.
Formålet for kommunedirektørens ledergruppe:
"Ledergruppa skal sammen og i henhold til politiske vedtak, sikre kvalitetsmessig gode tjenester for innbyggerne i Gjerstad.
I kommunedirektørens ledergruppe er vi alle ledere i Gjerstad kommune, og bærer med dette et felles ansvar. Vi skal på en respektfull og åpen måte utfordre hverandre, og støtte hverandre i dette arbeidet. Vi jakter på nye ideer, forbedringer og muligheter."