Influensavaksine høsten 2020

Gjerstad legekontor vil tilby vaksine på følgende måte i høst:

Pga Covid-19 situasjonen og med hensyn til smittevern, tilbyr vi IKKE drop-in i år.

Alle som er i risikogruppa og som har time hos lege eller på lab, får tilbud om å sette vaksinen da.

Pasienter som har tjenester av hjemmesykepleien vil få tilbud av sykepleier i hjemmesykepleien om vaksine.

Beboere i sykehjem blir vaksinert i avdelingen.

Alle andre i risikogruppa må bestille time på lab:

Send SMS til 2097. Kodeord: GJERSTAD, fødselsdato, ditt fulle navn og «timebestilling influensavaksine».

Eventuelt ring oss på tlf.nr. 37119190.

Pasienter med symptomer på luftveisinfeksjon, som bl.a. feber, hoste, forkjølelse, vond hals, får IKKE satt vaksinen før de er helt symptomfri.

Pasienter i risikogrupper er følgende:

• Gravide i 2. og 3. trimester, og gravide i 1. trimester med annen tilleggsrisiko        Beboere i omsorgsboliger og sykehjem
  • Alle fra fylte 65 år
  • Husstandskontakter til immunsupprimerte pasienter
  • Barn og voksne med:
    • diabetes type 1 og 2
    • kronisk lungesykdom, hjerte- og karsykdom, leversvikt eller nyresvikt
    • kronisk nevrologisk sykdom eller skade
    • nedsatt immunforsvar
    • svært alvorlig fedme (KMI over 40)
    • annen alvorlig og/eller kronisk sykdom der influensa utgjør en alvorlig helserisiko, etter individuell vurdering av lege