Koronavaksinasjon høsten 2023

Gjerstad kommune har nå gjennomført gruppevaksinasjon den 3. og 24. oktober.

De som fremdeles har behov for koronavaksine, kan bestille time på Gjerstad legekontor, telefon 3711 91 90.

Ringetid kl. 08:00-10:00 og 12:15-14:00.  Man kan også bestille time via helserespons.

Dette gjelder også innbyggere i kommunen som ikke har fastlege på kontoret.

Vaksineanbefaling for høsten 2023

Folkehelseinstituttet (FHI) anbefaler at følgende grupper bør ta en ny oppfriskningsdose med koronavaksine før høst/vintersesong 2023/24:

• personer i aldersgruppen 65 år og eldre, og sykehjemsbeboere
  • personer i aldersgruppen 18-64 år som inngår i en risikogruppe
  • ungdom i aldersgruppen 12-17 år med alvorlig grunnsykdom
  • barn 6 måneder–11 år med alvorlig grunnsykdom dersom barnets lege vurderer dette som viktig
  • gravide i 2. og 3. trimester. Vaksinasjon i 1. trimester kan vurderes dersom den gravide har tilleggssykdommer som gir ytterligere økt risiko.

Er du i tvil om du er i målgruppen for å motta vaksine, les på fhi.no eller kontakt behandlingsansvarlig lege: Les videre på Folkehelseinstituttet (fhi.no).